Motion till kyrkomötet

1998:22

av Per-Anders Grunnan m.fl.

om Luthers Lilla katekes

KMot 1998:22

Luthers Lilla katekes bör åter aktualiseras i församlingslivet. Den senaste tidens händelser med exempelvis präster som döpt om sig visar att vi i Svenska kyrkan försummar undervisningen i den kristna trons grundsanningar. I vår evangeliska kyrkotradition har Luthers Lilla katekes varit vägledande för församlingarnas undervisning i sekler. I takt med att denna korta sammanfattning av vår lära kommit alltmer i skymundan har vårt samfunds lära framstått som alltmer otydlig. Barnens rätt till dopets gåva borde vara en självklar sanning för alla präster i ett evangelisk-lutherskt trossamfund. Att Jesus Kristus i nattvarden verkligen är närvarande i brödet och vinet är ett annat exempel där församlingarnas undervisning behöver förtydligas.

Lilla Katekesen finns lättillgänglig i vår psalmbok och skulle lätt kunna tas i bruk igen om bara viljan finns. Den kan vara en hjälp för våra kyrkobesökare att se en struktur i den kristna tron. Genom att koncentrera sig på de centrala trosbegreppen får den bli en nyckel till bibelläsningen. Med kärnfulla formuleringar ger katekesen varje kristen en sammanfattning av Gamla och Nya Testamentets budskap. Det är viktigt att vi ser huvudkonturerna i frälsningshistorien, så att sammanhangen blir tydliga. Lutherdomen har ju varit noggrann med att sätta in bibelord i sin kontext.

Den kritik som funnits mot gamla tiders "katekesplugg" behöver inte träffa oss idag, när ett brett spektrum av pedagogiska hjälpmedel står till vårt förfogande. Tyvärr har det blivit så att många har kastat ut barnet med badvattnet och gått miste om en av kyrkohistoriens mest värdefulla förklaringar av den kristna tron. Att undervisa och samtala kring trosfrågor utifrån katekesens disposition innebär inte att man lägger bibeln åt sidan. Kunskap i katekesen ger däremot präster och lekmän en viss stadga i sina bibelstudier.

Eftersom den kristna tron fortfarande är aktuell är också katekesen värd att lyfta fram i vår tid. Nästa år är det 80 år sedan den togs bort i den allmänna skolan och det finns farhågor att religionsämnet överhuvudtaget kommer att förlora sitt obligatorium i gymnasiet nästa år. Kyrkans inflytande på den allmänna skolan är sedan länge borta, men den undervisning vi själva bedriver bör kunna ge klara besked om centrum i evangeliet. 1529 kom katekesen ut för första gången i sin helhet. 1999 kan vara ett bra år att på ett särskilt sätt betona vår evangelisk-lutherska identitet inför år 2000 då andra trosartikeln står i fokus.

Med hänsyn till ovanstående hemställs

1. att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen utreder anledningen till att katekesens ställning försvagats,

2. att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen utreder möjligheten att uppmuntra konfirmandhandboksförfattarna att dra nytta av katekesens disposition och formuleringar,

3. att kyrkomötet som sin mening uttalar att år 1999 är katekesens år i Svenska kyrkan, då präster och församlingar uppmanas att lyfta fram de centrala trossanning-ar som kommer till uttryck i Luthers Lilla katekes.

Per-Anders Grunnan Fredrik Sidenvall

Joakim Svensson